Alsó töltőkarok minimális építési magassággal
A töltéstechnikában is, mint sok más műszaki területen érvényes, hogy a sokoldalú követelmények maradéktalan teljesítése nem oldható meg kizárólag a tömeggyártásból származó építő elemek felhasználásával. Gyakran van szükség egyedi megoldások alkalmazására. Ezek az egyedi megoldások akkor eredményesek, ha sikerül megőrizni a sorozatgyártás előnyeit, ugyanakkor az eltérések révén elérhetőek azok a célok, amelyek az áttervezést indokolják.
Jelen írásunkban egy konkrét példát mutatunk be arra, hogy az alsó töltőkarok esetében milyen módon érhető el az olyan követelmények teljesítése, amelyek minden bizonnyal nem csak a fejlesztést igénylő megrendelőinknél, hanem más esetekben is előnyösen alkalmazhatók.
Alsó DL-töltőkar minimális építési magassággal
Az alsó töltőkarok alkalmazása során számolni kell azzal, hogy a lefejtési műveletekben szivattyúk nélkül, gravitációs úton kell biztosítani a tartályok és a csővezetéki rendszer teljes leürülését. Változó közegek esetében az anyagkeveredés elkerülése miatt megjelenik a könnyű tisztíthatóság jogos igénye is. A higiéniai követelmények mellett a korrózióállóság is egyre gyakoribb szempont, ami miatt a szénacél töltőkarok helyett egyre gyakrabban rozsdamentes, sőt saválló anyagminőséget kell választani mind a csővezetéki rendszer, mind pedig az ennek szerves részét jelentő töltőkarok esetében. A szállító járműveken alkalmazott változatos csatlakozások újabb nehézséget okoznak, amelyek kezelésére szintén egyszerű és gyors megoldást kell találni.
A képen látható alsó töltőkar első ránézésre sok újdonságot nem tartalmaz, hiszen a többi széles körben alkalmazott konstrukcióhoz hasonlóan 5 forgócsuklós szerkezet. Az 5 forgócsukló látható elrendezés szerinti beépítése ahhoz szükséges, hogy a mozgó vég csatlakozása könnyedén illeszthető legyen az ürítendő, vagy töltendő tartályok változatos pozíciójú csonkjához. A magassági méretek minimálisra csökkentése érdekében az alkalmazott csőívek r/D viszonyszáma 1,25, ami ma a kereskedelemben elérhető legkisebb viszonyszám. A magassági méretek csökkentését szolgáló másik lépés a csapágyazott indító elem beépítési és csatlakozási megoldása, amelyet a rajzon kiemelve láthatunk.
Alsó DL-töltőkar leürítő csonkja
Elvileg további magassági szint csökkentés lehetősége rejlik abban, ha nem a föld felszíne alatti csatlakozás alakítható ki. A bemutatott esetben azonban föld felszín feletti csővezetékhez kellett csatlakozni. Ennek egyenes következménye egy „csőszifon” kialakulása, amelyben lerakódások, visszamaradó szennyeződések keletkezhetnek. Ennek leürítésére kiválóan alkalmas lehet egy olyan csonk, amely a fényképen látható.
A készre szerelt töltőkar mozgástartományát jól mutatja az alábbi videó:
Helyszínen felszerelt töltőkar mozgástartománya
(Ha a beágyazott videót nem tudja megtekinteni, nézze meg Youtube-on itt: https://www.youtube.com/shorts/LiSfcCq6XqI)
Írjon nekünk
Ön mit gondol?